MijnBiologie.nl
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. Bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Geboorteregeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen

Gaswisseling bij dieren

Aan het einde van dit onderdeel kun je:
- kunnen omschrijven hoe de gaswisseling plaatsvindt bij verschillende diergroepen.
Info & animatie:
- Ademhaling bij insecten
- Ademhaling bij vissen (kieuwen)
- Gaswissleing bij een vis, zoogdier, vogel en insect


  Klik hier voor de ABCD vragen >>>
Na het lezen van de vraag kun je op "Antwoord" klikken om het goede antwoord te bekijken.

Vraag 1: Dieren hebben energie nodig om te kunnen leven. De energie halen ze uit hun eten. In alle lichaamscellen vindt verbranding plaats waarbij energie vrij komt. Daarvoor is wel voldoende zuurstof nodig.

Dieren hebben verschillende manieren om dit zuurstof in het lichaam op te nemen. Hoe zorgen wormen ervoor dat het zuurstof in hun lichaam komt? En insecten?

A. Wormen nemen zuurstof op via de huid, insecten via huid.
B. Wormen nemen zuurstof op via het bloed, insecten via stigmata.
C. Wormen nemen zuurstof op via de stigmata, insecten via huid.
D. Wormen: door de huid. Insecten: stigmata

Antwoord:

D. Wormen nemen zuurstof op via de huid, insecten via stigmata.

Vraag 2: Als mensen overlijden wordt ook wel gezegd dat iemand zijn laatste adem heeft uitgeblazen. Waarom blaast eens mens als hij overlijd inderdaad altijd zijn laatste adem uit, en niet in?

A. Bij het verslappen van de spieren ontspant het middenrif en wordt de borstkas kleiner.
B. Bij het aanspannen van de spieren ontspant het middenrif en wordt de borstkas kleiner.
C. Bij het verslappen van de spieren trekt het middenrif samen en wordt de borstkas kleiner.
D. Bij het verslappen van de spieren trekt het middenrif samen en wordt de borstkas groter.

Antwoord:

A. Als iemand overlijd verslappen de spieren. Hierdoor ontspant het middenrif en wordt de borstkas kleiner.

Vraag 3: Een aantal leerlingen willen een werkstuk maken over dieren die in het water leven. Ze vinden de volgende informatie.

Klokdiertjes zijn diertjes die ongeveer 0,1 millimeter lang worden en zowel in zoet als zout water leven. Er zijn verschillende families, waarvan Vorticellidae een van de bekendste is. Het diertje is samengesteld uit een klokvormige lichaam en een lange, samentrekbare steel, die bij dreiging spiraalvormig wordt opgerold. De celmond is omgeven door drie trilhaarringen.

De axolotl is een salamander uit de familie molsalamanders. Het is een vrij grote soort die tot 30 centimeter lang wordt inclusief de staart. De huid van de dieren voelt zacht en fluweelachtig aan. Het lichaam is bruin tot grijs van kleur, maar de bekendste vormen zijn de witte exemplaren die in gevangenschap worden gehouden.

Sara zegt dat klokdiertjes zuurstof opnemen via het celmembraan, Jeroen zegt dat klokdiertjes zuurstof opnemen d.m.v. kieuwen. Sven zegt dat de axolotl zuurstof kan opneemt door de huid, David zegt dat de axolotl dat niet kan.

Wie hebben er gelijk?

A. Sara en Sven
B. Sara en David
C. Jeroen en Sven
D. Jeroen en David

Antwoord:

A. Klokdiertjes zijn eencellige dieren, axolotls zijn salamanders en kunnen dus zuurstof opnemen via de huid.

Vraag 4: De gewone wesp (Vespula vulgaris) is een wesp uit de familie van de wespen. De gewone wesp wordt 17 tot 20 mm lang en is gekleurd in zwart en geel. De soort lijkt veel op de Duitse wesp, maar de Duitse wesp onderscheidt zich door drie karakteristieke zwarte stippen op de kop. De gewone wesp maakt vaak als hij stilzit een duidelijke pompende beweging met zijn achterlijf. Waarom doet de wesp dit?

A. Om bloed rond te pompen
B. Om zijn bloed te verwarmen
C. Om zuurstof op te nemen
D. Om zijn spieren op te warmen

Antwoord:

C. Dit doet de wesp om zuurstof op te nemen via zijn stigmata.

Hoe doet het dier aan gaswisseling?
Gaswisseling bij dieren
1:
2:
3:
4:
5:
6:
7:
8:
9:
10:
11:
12:
Je score is:


Tracheeënstelsel
Verschillende type longen
Longen amfibie:
Foto
s -stigmata
tr - tracheeën
Foto
Longen reptiel:
Foto
Longen zoogdier:
Foto

Tags: gaswisseling | tracheeën | trachee | luchtbuizen | stigma | stigmata | stigma's | kieuw | kieuwboog | mondholte | kieuwplaatje | kieuwdeksel | kieuwholte | long | longen
​ Copyright © 2020 - MijnBiologie.nl
Neem ​​contact​ met ons op!
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. Bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Geboorteregeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen