MijnBiologie.nl
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. De bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Weefselvloeistof en lymfe
      • - Antistoffen
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Geboorteregeling
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen

Kraakbeenweefsel en beenweefsel

Inleiding
Uitleg
Filmpjes
Links
Inleiding
​Je geraamte moet wel tegen een stootje kunnen en dus stevig zijn. Een bot bestaat uit been. Voor de geboorte bestaat het geraamte nog uit kraakbeen. Enkele botten, zoals in je neus en oorschelp, blijven uit kraakbeen bestaan. Been bestaat uit beencellen, kalkzouten en lijmstof.

Kalkzouten maakt het bot stevig, maar ook broos. Als je een stukje kalk probeert te buigen, breekt het. Lijmstof is gemakkelijk in elkaar te drukken, maar veert daarna weer terug.
Foto
Beenweefsel
Uitleg

Foto
Kreekbeenweefsel
Foto
Beenweefsel
Filmpjes
Vertical Divider
Meer filmpjes:
- 
Samenstelling bot: sterke botten, maar niet te zwaar
Links
Beantwoord de vragen over kraakbeenweefsel en beenweefsel
Na het lezen van de vraag kun je op "Antwoord" klikken om het goede antwoord te bekijken.

Vraag 1: Welke stof verdwijnt uit een bot als je het in zoutzuur legt?

Antwoord:

Kalkzouten

Vraag 2: Hoe ziet een bot eruit dat in zoutzuur heeft gelegen?

Antwoord:

Zacht en buigzaam

Vraag 3: Wat is de functie van de kalkzouten?

Antwoord:

Stevigheid (hardheid) geven aan het beenweefsel.

Vraag 4: Welke stof verdwijnt uit een bot als je het in een vlam houdt?

Antwoord:

Lijmstof

Vraag 5: Hoe ziet een bot eruit dat in de vlam is gehouden?

Antwoord:

Bros en onbuigzaam

Vraag 6: Wat is de functie van de lijmstof?

Antwoord:

Het bot een beetje buigbaar maken.

Vraag 7: Wat is zachter, beenweefsel of kraakbeenweefsel?

Antwoord:

Kraakbeenweefsel

Vraag 8: Noem enkele plaatsen waar kraakbeenweefsel voorkomt in het lichaam.

Antwoord:

Neus, oorschelp, tussen de wervels, in gewrichten.

Vraag 9: Wie heeft meer lijmstof, een baby of een bejaarde?

Antwoord:

Een baby

Vraag 10: Wie heeft meer kalkzouten, een baby of een bejaarde?

Antwoord:

Een bejaarde

Vraag 11: Waarom heeft een baby vooral kraakbeen?

Antwoord:

Zodat het makkelijker door het geboortekanaal heen kan.

Vraag 12: Waarom verwerkten lijmfabrieken vroeger veel beenderen?

Antwoord:

Om de lijmstof die in beenderen zit.

Vraag 13: Waaarom zitten er tussen je ribben en het borstbeen kraakbeenverbindingen?

Antwoord:

Tijdens het ademhalen moeten je ribben een beetje kunnen bewegen. Dit kan doordat ze met kraakbeen vastzitten aan het borstbeen.

Vraag 14: Een baby is een aanduiding voor de jongste kinderen. Men spreekt over een baby totdat het kind peuter wordt genoemd. Soms wordt ook een foetus, of ongeboren kind, dus nog in de baarmoeder, een baby genoemd.

In tegenstelling tot jongen van de meeste andere gewervelde dieren, is de baby bij een mens tot vrijwel niets in staat. Bij apen bijvoorbeeld kan het jong zich direct na de geboorte aan de moeder vasthouden. Mensenbaby's hebben weliswaar een grijpreflex in de hand, maar niet meer in de voet. Het reflex is wel sterk genoeg om een mensenkind aan twee handjes op te tillen. Er moet wel worden opgepast voor het hoofd. Een baby kan zijn relatief grote hoofd de eerste twee maanden niet zelf rechtop houden.

Dat een mensenbaby nog zo weinig kan net na de geboorte komt door het feit dat de hersenen nog onvoldoende ontwikkeld zijn. Bij de geboorte heeft een mens ongeveer 350 gram aan hersenen. Dit is zo'n 30% van het volwassen gewicht. Ter vergelijking: een pasgeboren chimpansee heeft vanaf de geboorte 65% van het volwassen gewicht. In het eerste levensjaar maken de hersenen een relatief grote ontwikkeling door.

Een pasgeboren baby bestaat helemaal uit kraakbeen. Waarom is dat zo?

A. Kraakbeen bestaat vooral uit lijmstoffen, wat de geboorte van makkelijker maakt.
B. Kraakbeen bestaat vooral uit kalk, wat de geboorte van makkelijker maakt.
C. Kraakbeen bestaat vooral uit lijmstoffen, dit beschermd het relatief grote hoofd.
D. Kraakbeen bestaat vooral uit kalk, dit beschermd het relatief grote hoofd.

Antwoord:

A. Door de lijmstoffen is kraakbeen heel flexibel, wat de geboorte van de baby makkelijker maakt.

Juist of onjuist vragen:
Vraag 15: Beenweefsel bevat geen bloedvaten.

Antwoord:

Onjuist, elke cel van hetlichaam heeft zuurstof nodig.

Vraag 16: Een belangrijk verschil tussen beenweefsel en kraakbeenweefsel is de soort tussencelstof.

Antwoord:

Juist, bij kraakbeen bestaat de tussencelstof vooral bestaat uit lijmstoffen. Bij been bestaat de tussencelstof vooral uit kalkzouten.

Vraag 17: Beenweefsel bevat meer tussencelstof dan kraakbeenweefsel.

Antwoord:

Onjuist, het grote verschil is de soort tussenstof.

Beantwoord de volgende vragen over de haai
Na het lezen van de vraag kun je op "Antwoord" klikken om het goede antwoord te bekijken.

Anders dan bij de meeste vissen bestaat het skelet van een haai uit kraakbeen. Dat is iets zachter dan been, maar ook lichter en soepeler. Omdat het kraakbeen van een dode haai snel vergaat, zijn er weinig fossiele skeletten van haaien gevonden.

Vraag 1: Wat is voor de haai het voordeel van zijn kraakbeen skelet?

Antwoord:

Het skelet van kraakbeen bevat veel lijmstoffen, hierdoor is zijn skelet licht en soepel.

Vraag 2: Hoe komt het dat van haaien bijna geen fossiele skeletten zijn gevonden?

Antwoord:

Omdat het skelet van een haai uit zacht kraakbeen bestaat, vergaat dit makkelijk als de haai dood is.

Vraag 3: Welke delen van haaien kunnen we nog wel terug vinden?

Antwoord:

De tanden van een haai.

Vraag 4: Waarom vinden we nog wel deze wel vaak terug?

Antwoord:

Haaietanden zijn niet gemaakt van kraakbeen, maar zijn juist heel hard.

Vraag 5: Voor mensen zou het niet handig zijn als hun hele skelet uit kraakbeen zou bestaan, omdat dat niet stevig genoeg is als we groeien. Hoe komt het dat het skelet van een haai wel helemaal uit kraakbeen kan bestaan?

Antwoord:

Een haai leeft in het water, en het water geeft steun aan zijn lichaam (opwaartse druk). Daardoor kan hij niet in elkaar zakken.

Tags: skelet | mens | botten | bot | beenderen | been | geraamte | kraakbeen | kraakbenweefsel | beenwefsel | tussencelstof | kalkzouten | lijmstof
Inloggen:

Vertical Divider
Zoeken:

Vertical Divider
MijnBiologie.nl:

​ Copyright © 2019 - MijnBiologie.nl
Neem ​​contact​ met ons op!
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. De bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Weefselvloeistof en lymfe
      • - Antistoffen
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Geboorteregeling
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen