MijnBiologie.nl
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. Bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Geboorteregeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen

Levend - Dood - levenloos

Inleiding
Uitleg
Filmpjes
Links
Inleiding
Biologie betekent: de leer van het leven. Je noemt iets levend als het alle levensverschijnselen (levenskenmerken) vertoont. Een levend wezen noem je een organisme. Een organisme dat geen levensverschijnselen meer vertoont is dood. Iets dat nooit heeft geleefd noem je levenloos. De natuur bestaat uit zowel levende als niet levende onderdelen. Alle levende onderdelen in de natuur noem je biotisch, voorbeelden hiervan zijn glucose, bloed en schimmels. De niet-levende onderdelen noem je abiotisch, voorbeelden hiervan zijn water, zuurstof en ijzer.
Biologie
Uitleg
Filmpjes
Links
Beantwoord de volgende vragen
Na het lezen van de vraag kun je op "Antwoord" klikken om het goede antwoord te bekijken.

Vraag 1: Wat is biologie?

Antwoord:

Biologe is de leer van het leven.

Vraag 2: Cees en Tamara praten over biologie. Cees zegt: "In de biologie bestuderen we organismen." Tamara zegt: "Biologie gaat over levende wezens."  Wie heeft gelijk?

Antwoord:

Ze hebben allebei gelijk.

Vraag 3: Wat is een organisme?

Antwoord:

Een levend wezen.

Vraag 4: Wat vertoont elk levend wezen?

Antwoord:

Levensverschijnselen

Vraag 5: Vertoont een paardenbloem alle levensverschijnselen?

Antwoord:

Ja. Elk organisme kan elk levensverschijnsel vertonen.

Vraag 6: Een auto kan bewegen. Waarom is een auto geen organisme?

Antwoord:

Een auto kan niet uit zichzelf bewegen en vertoont niet alle levensverschijnselen.

Vraag 7: Hoe noem je een organismen dat alle levenskenmerken heeft: levend, dood of levenloos?

Antwoord:

Levend

Vraag 8: Het fruit in de fruitschaal is: levend, dood of levenloos?

Antwoord:

Dood, hoewel de zaden nog wel kunnen leven.

Vraag 9: Hoe noem je voorwerpen die nooit hebben geleefd: levend, dood of levenloos?

Antwoord:

Levenloos

Vraag 10: Hoe noem je een organismen dat de levenskenmerken had, maar nu niet meer heeft: levend, dood of levenloos?

Antwoord:

Dood
Levend - dood - levenloos?
Levend - dood - levenloos
1:
2:
3:
4:
5:
6:
7:
8:
9:
10:
11:
12:
13:
14:
15:
Je score is:
Vragen levensverschijnselen
Na het lezen van de vraag kun je op "Antwoord" klikken om het goede antwoord te bekijken.

De levensverschijnselen zijn: ademhalen, voeden, uitscheiden, bewegen, waarnemen, groeien en voortplanten.
Je ziet een aantal gebeurtenissen, welk levensverschijnsel hoort bij de gebeurtenis?

Vraag 1: Een reiger tuurt in het water.

Antwoord:

Waarnemen

Vraag 2: Een meeuw maakt een nest.

Antwoord:

Voortplanten

Vraag 3: Een paard is zwanger.

Antwoord:

Voortplanten

Vraag 4: Een kind koopt metmoeder nieuwe schoenen omdat de vorige niet meer passen.

Antwoord:

Groeien

Vraag 5: Een koe graast op het weiland.

Antwoord:

Voeden

Vraag 6: Een vis beweegt zijn kieuwen.

Antwoord:

Ademhalen

Vraag 7: Een hond plast tegen een boom.

Antwoord:

Uitscheiden

Vraag 8: Een kind huppelt naar haar moeder.

Antwoord:

Bewegen

Vraag 9: Een boom heeft een jaarring gevormd.

Antwoord:

Groeien

Extra verdiepingsvragen
1. Kan iets levend zijn als het één of meer levensverschijnselen mist?
2. Welke levensverschijnselen vertoon jij dagelijks?
3. Welke levensverschijnselen vertoont een organisme slechts een deel van zijn leven?
4. Zou je een door mensen gebouwde robot, die alle levensverschijnselen vertoont levend noemen? Waarom?
5. Wanneer kan je zeggen dat een organisme dood is?
6. Op welke wijze kan men onderzoeken of het hart wel of niet meer klopt?
7. Met welk apparaat kan men hersenactiviteiten meten?
8. Waaraan zou je kunnen zien dan na de dood sommige processen in het lichaam doorgaan?
9. De grondsoort veen kan je levenloos noemen, maar ook dood. Waarom zijn beide antwoorden goed?
10. Is poep levend, dood of levenloos?
11. Is aardolie levend, dood of levenloos?
12. Is een gebakken ei levend, dood of levenloos?
Opdracht watervlo
Hieronder zie je een schematische weergave van de watervlo met zijn belangrijkste onderdelen. Geef in de tekening aan waar je in het dier de zeven levenskenmerken kan waarnemen, en om welk levensverschijnsel het gaat.
Watervlo
Vertical Divider
1. Hoofd
2. Facetoog
3. Mond
4. Bladpoten
5. Anus
6. Endeldarm
7. Staartstekel
8. Embryo's
9. Broedkamer
10. Eicellen
11. Hart
12. Verteringskanaal
13. Antennespieren
14. Hersenen
15. Antenne

Tags: organisme | levend wezen | levensverschijnselen | ademhalen | bewegen | voortplanten | groeien | waarnemen | uitscheiden | voeden | dood | levend | levenloos
​ Copyright © 2020 - MijnBiologie.nl
Neem ​​contact​ met ons op!
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. Bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Geboorteregeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen