Docenten - Algemeen
Tips/ ideeën / Algemeen
Spel
Leuk
Les idee
Boeken
Tips/ ideeën / Algemeen
1. Organen practica
In verband met het lastige verkrijgen van varkensharten. Hoe kun je komen aan organen?
- De site lesdieren.nl. Wordt keurig afgeleverd, maar het fijne is: alles zit er nog aan: aorta, longslagaders enz. Bij de slager was dit vaak kapot. En erg makkelijk dus!
- Kippenhartjes, verkrijgbaar bij de AH.
- Op deze site waar je vers vlees voor de hond kunt kopen, kan je ook hele runder of lamsharten kopen (per kilo).
- Islamitische slager/ halalslager. Die hebben altijd wel schapenharten, lamsharten en soms ook longen en kalfshersenen.
- De site lesdieren.nl. Wordt keurig afgeleverd, maar het fijne is: alles zit er nog aan: aorta, longslagaders enz. Bij de slager was dit vaak kapot. En erg makkelijk dus!
- Kippenhartjes, verkrijgbaar bij de AH.
- Op deze site waar je vers vlees voor de hond kunt kopen, kan je ook hele runder of lamsharten kopen (per kilo).
- Islamitische slager/ halalslager. Die hebben altijd wel schapenharten, lamsharten en soms ook longen en kalfshersenen.
2. Opendag ideeën (of lesjesmiddag)
- Sprinkhanen ontleden
- Braakballen pluizen
- Lesjesmiddag: zes mini opdrachtjes (practica) in 50 minuten. Determineren van planten (puzzel, zes redelijk makkelijke planten één bonus, de bonus is de oplossing van de puzzel), skelet mens en kip vergelijken (namen van botten), torso met functies organen, longinhoud meten met spirometer (en vergelijken met literpakken melk om het inzichtelijk te maken), gezichtsbedrog foto's ("wat zie je" vs. "wat zou je horen te zien") en microscopie (preparaten liggen al onder microscoop, die staat aan en scherpgesteld, hoeven ze alleen te kijken en te raden wat het is, een binoculair met bijv een veer en een dode wesp). Groepjes doen een soort caroussel van ongeveer zeven á acht minuten per practicum.
- Voedingsmiddelen proefjes: glucose, zetmeel, eiwit.
- Demo hartsnijden
- Zintuigen proefjes (met als prijs een "oorkonde")
- Quiz aan de hand van schedels (omnivoor /carnivoor /herbivoor).
- Inktvissen snijden
- Longvolume/ longinhoud
- Spookledemaat
- Spiegeltekenen
- Geurproefjes
- Van een oud skelet (wat al uit elkaar ligt) de botten op de juiste plaats leggen.
- Lesje organenbingo: bingokaart met aantal organen erop en dan organen aanwijzen bij jezelf of de torso.
- Gezonde drankjes zonder suiker maken, onderzoekje hoeveel suiker in bepaalde producten zit.
- Wangslijmvlies demonstreren, liefst van de bezoekers zelf.
- Dokter bibber, voor de jongere broertjes en zusjes.
- Skeletje uitknippen en in elkaar zetten.
- Omtrek van je eigen romp maken en dan organen op de juiste plek tekenen.
- Longinhoud meten
- Braakballen pluizen
- Lesjesmiddag: zes mini opdrachtjes (practica) in 50 minuten. Determineren van planten (puzzel, zes redelijk makkelijke planten één bonus, de bonus is de oplossing van de puzzel), skelet mens en kip vergelijken (namen van botten), torso met functies organen, longinhoud meten met spirometer (en vergelijken met literpakken melk om het inzichtelijk te maken), gezichtsbedrog foto's ("wat zie je" vs. "wat zou je horen te zien") en microscopie (preparaten liggen al onder microscoop, die staat aan en scherpgesteld, hoeven ze alleen te kijken en te raden wat het is, een binoculair met bijv een veer en een dode wesp). Groepjes doen een soort caroussel van ongeveer zeven á acht minuten per practicum.
- Voedingsmiddelen proefjes: glucose, zetmeel, eiwit.
- Demo hartsnijden
- Zintuigen proefjes (met als prijs een "oorkonde")
- Quiz aan de hand van schedels (omnivoor /carnivoor /herbivoor).
- Inktvissen snijden
- Longvolume/ longinhoud
- Spookledemaat
- Spiegeltekenen
- Geurproefjes
- Van een oud skelet (wat al uit elkaar ligt) de botten op de juiste plaats leggen.
- Lesje organenbingo: bingokaart met aantal organen erop en dan organen aanwijzen bij jezelf of de torso.
- Gezonde drankjes zonder suiker maken, onderzoekje hoeveel suiker in bepaalde producten zit.
- Wangslijmvlies demonstreren, liefst van de bezoekers zelf.
- Dokter bibber, voor de jongere broertjes en zusjes.
- Skeletje uitknippen en in elkaar zetten.
- Omtrek van je eigen romp maken en dan organen op de juiste plek tekenen.
- Longinhoud meten
3. Biologie uitjes
- Fluisterboot Biesbosch- Bever kanotocht
- IVN excursie
- Topvogel workshop
- Werkbezoek dierentuin (achter de schermen meekijken)
- Bodyworld
- Van Holwerd naar Nes wadlopen
- Schapen drijven, uitleg en een clinic, ook goed voor de groepsvorming
- Veldwerk in de weerribben
- Bushcraftshop.nl verzorgt leuke survival cursussen
- Micropia
4. Buttons
Docent 1: Wij hebben op school buttons voor de vakken biologie, wiskunde, scheikunde en natuurkunde. Deze laten we zelf drukken. Als een leerling alle vier de buttons heeft krijgt hij/ zij een bèta button. Die is groter met zes wetenschappers erop. Op de zelfde manier kunnen ook andere buttons worden gemaakt zoals #sciencebutton.
Docent 2: We hebben regels: wie een 9,0 of hoger haalt voor een SE, een 9,5 of hoger voor een proefwerk, of 0,5 punt hoger voor het CE als SE, krijgt een "uitmuntende button". Eens gehaald is niet nog een keer. Biologie heeft twee variaties chromosomen (paars), bacteriën en virussen (groen). Scheikunde heeft Ha! The element of surprise. Wiskunde pi. Natuurkunde heeft blokjes op een helling.
Docent 2: We hebben regels: wie een 9,0 of hoger haalt voor een SE, een 9,5 of hoger voor een proefwerk, of 0,5 punt hoger voor het CE als SE, krijgt een "uitmuntende button". Eens gehaald is niet nog een keer. Biologie heeft twee variaties chromosomen (paars), bacteriën en virussen (groen). Scheikunde heeft Ha! The element of surprise. Wiskunde pi. Natuurkunde heeft blokjes op een helling.
5. Nieuws
Docent: Ik heb sinds kort iedere les het item "biologie in het nieuws". Leerlingen kunnen met onderwerpen komen die ze op nieuwspagina’s hebben gevonden.
6. Einde van een les
- Galgje met lesdoelen/ woorden.
- Exit tickets waarbij de leerlingen antwoord moeten geven op de leervragen van de les. Leerlingen sparen alle kleurtjes van de kaartjes en hebben direct een goed overzicht van de leerstof. Gebruik verschillende gekleurde a4tjes, daaruit haal je acht kaartjes.
Aan het begin van de les schrijven ze de leervragen op, aan het eind van de les krijgen ze de antwoorden. Ze hebben direct een beknopte samenvatting en ze weten wat belangrijk is in de les.
- Kletspot.
- Exit tickets waarbij de leerlingen antwoord moeten geven op de leervragen van de les. Leerlingen sparen alle kleurtjes van de kaartjes en hebben direct een goed overzicht van de leerstof. Gebruik verschillende gekleurde a4tjes, daaruit haal je acht kaartjes.
Aan het begin van de les schrijven ze de leervragen op, aan het eind van de les krijgen ze de antwoorden. Ze hebben direct een beknopte samenvatting en ze weten wat belangrijk is in de les.
- Kletspot.
7. Mobiele telefoon
Handig of juist een last? Leer hoe de leerlingen hun mobiel constructief kunnen gebruiken. Als ze een vraag hebben, moeten ze het eerst zelf met hun mobiel opzoeken, voordat ze het aan de docent mogen vragen. Besteed veel tijd aan het vinden en beoordelen van bronnen, waarom niet iedereens mening ertoe doet en dat ze met de mobiel een onschatbare waarde aan informatie in hun handpalm hebben. De technologie is er en zal niet meer weg gaan. Leer ze liever hoe ze er goed mee om kunnen gaan ipv verbieden. Na school en buiten school werken ze er ook mee.
8. Vragen pot
Docent: Ik heb wel eens bij een eerste klas een pot neergezet, de zogenaamde vragenpot. Leerlingen kregen papiertjes om vragen op te schrijven over biologie die hen bezig hielden. De regel was wel dat het netjes bleef. Daarna grabbelde ik in de pot en beantwoorde de vragen. Erg interessant, zo hebben we het gehad over planten, ziekteverwekkers maar ook over cloaca's, evolutie etc. Past misschien niet bij alle klassen, en de leerlingen worden er melig en wat druk van, maar ze zijn wel geïnteresseerd.
9. Oefenen met een onderzoek doen
Laat de leerlingen een "verslag" schrijven, of klassikaal bedenken wat erin moeten staan, aan de hand van dit geniale experiment. het fijne is dat er een duidelijke onderzoeksvraag is, en je de materiaal en methode snel klaar hebt. Je hebt maar één resultaat en Ernie heeft een duidelijke conclusie. Vooral de discussie is leuk, omdat leerlingen wel begrijpen dat de conclusie mogelijkerwijs niet klopt, maar om de reden daarvoor goed te verwoorden vinden ze erg lastig!
Spel
1. Begrippen raden
Verdeel de klas is teams en laat ze elkaar begrippen omschrijven, zonder het begrip te gebruiken. De team die de meeste begrippen raadt in vijf minuten wint.
2. Wat ben ik
Speel "Wat ben ik" in kleine groepjes. Geef de leerlingen een stapeltje post-its. Elke leerling schrijft een term op en plakt die op het voorhoofd van een andere leerling uit het groepje. De leerlingen stellen ja/ nee vragen. Is het antwoord ‘ja’ dan mogen ze nog een vraag stellen. Bij ‘nee’ is de volgende leerling aan de beurt. Degene die zijn/ haar begrip als eerste raadt heeft gewonnen.
3. Spekkenrace
Verdeel de klas in ongeveer vijf groepjes. Ieder groepje krijgt een hele toets. Als er 20 vragen in de toets zitten, schrijf dan 1 t/m 20 op het bord met daarachter het aantal te behalen punten. Zelf zit je voorin met de antwoorden. Als een team een goed antwoord heeft, krijgen ze de punten in spekken. Half goed telt niet. Fout is punten/ spekkenaftrek. Als een vraag goed beantwoord is, wordt dat getal van het bord geveegd en kan je er geen spekken meer voor krijgen. Heel frustrerend als je het weet maar het team voor je sleept de spekken in de wacht!
4. Wat weet je van...?
Schrijf begrippen op losse kaartjes en trek er af en toe eentje. Laat de leerlingen vertellen of opschrijven wat hij/ zij weet van dat begrip/ concept. Beetje zoals bij 'De slimste mens' of "Wat weet u eigenlijk van...?"
5. Puzzels
Puzzels als kruiswoordpuzzels hebben veel voordelen. 1: leerlingen schijven niet zomaar het eerste de beste antwoord op dat bij ze binnenkomt. 2: leerlingen vinden het vaak heel erg leuk om te maken. 3: Je hoeft een puzzel in principe niet na te kijken, want als alles past is het goed ingevuld!
6. Bingo
Lamineer bingokaarten en laat de leerlingen knopen op de kaart leggen. Zo kan je de kaarten weer hergebruiken. Docent heeft een lijstje en kan daarop aankruisen wat er al geweest is. Bijvoorbeeld een omschrijving van een organel, waarna de leerlingen de naam van het organel op de bingokaart moeten vinden. Een foute bingo is liedje zingen of opdrukken. En de winnaar krijgt wat lekkers.
7. Wedstrijdje
Plan een wedstrijdje voor het laatste kwartier. Bijvoorbeeld een wedstrijdje (relevante) kruiswoordpuzzel oplossen. Hoe beter ze hebben opgelet, des te meer kans ze hebben om te winnen. In de wedstrijd moeten ze echt voordeel hebben aan hun oplettendheid, dus er moeten wat malle feitjes of geintjes in zitten, die ze vooral snappen als ze actief goed bezig zijn geweest.
8. Escape the classroom




Mét UV lampje:

Leuk
1. Strafwerk

2. Thee drinken
Blok uur? Halverwege het blokuur komt de toa een kopje thee brengen, de leerlingen brengen zelf iets lekker mee voor erbij. Elke week iemand anders.
3. Beloningen
Docent: Ik heb een la vol met mini Tony's (te verdienen met een 9 voor toets of bijzondere diensten zoals verschonen dieren ed) en oogkauwgomballen, skeletlolly's en dergelijke bij een 8 enzovoort.
4. Goose chase
Een leuke manier om leerlingen in groepen opdrachten te geven (max drie groepen) op één account. Normaal betaald, maar voor drie groepen is het gratis. Kost even wat tijd om het voor te bereiden, maar het is echt heel leuk!
Les idee
1. Lesje geven
Laat de leerlingen zelf (per twee of drietal) een les geven van 15 tot 20 minuten over een onderwerp.
2. Expert methode
De expert methode; de klas indelen in groepjes die expert worden over een paragraaf. Vervolgens de groepjes in nieuwe groepjes verdelen waar vijf experts inzitten die de rest van het groepje over hun onderwerp vertellen.
3. Spiekbriefje
Laat de leerlingen net voor een toets een klein spiekbriefje maken.
4. Spiekbriefje
Laat ze tijdens de les (ideaal voor een laatste lessen voor een vakantie) teams maken, compleet met teamnaam en alles. In teams maken ze zelf vragen over het hoofdstuk. Pittige vragen, waar ze wél zelf het antwoord op weten. De antwoorden schrijven ze op en leveren ze in. De laatste les stellen de teams om beurten vragen aan elkaar. De docent is de spelleider, quizmaster en presentator. Elk team begint met 15 punten. Als ze een vraag stellen aan een ander team, dan gaat dat op de volgende manier: "Wij stellen een vraag aan team... voor X punten." Heeft het andere team de vraag goed, dan verliezen ze de X punten, hebben ze de vraag fout dan winnen ze X punten (ze moeten dan wel zélf het antwoord weten, anders gaan de punten naar de docent). Als je als docent de punten vervangt door snoepjes, is een fanatieke les gegarandeerd.
Boeken
(the) Biology of belief - Unleashing the Power of Consciousness, Matter & Miracles (Bruce Lipton)
(het) Bonobo alternatief (Erik van Vliet)
Chimpanseepolitiek - Macht en seks onder mensapen (Frans de Waal)
Darwins hofvijver - Een drama in het victoriameer (Tijs Goldschmidt)
Darwins peepshow - Wat geslachtsdelen onthullen over evolutie, biodiversiteit en onszelf (Menno Schilthuizen)
(van) Dier naar mens - Over de opkomst van levernsbedreigende infectieziektes (David Quammen)
(de) Engelenmaker - Hoofdpersoon van deze omvangrijke roman is doctor Victor Koppe, een embryoloog (Stefan Brijs)
(de) Grote fantast (Theo Jansen)
Homo Deus - Een kleine geschiedenis van de toekomst (Yuval Noah Harari)
(de) Kleine verlossing of de lust van ontlasten - Of de lust van ontlasten (Midas Dekkers)
(het) Lied van de dodo - Eilandbiogeografie in een eeuw van extincties (David Quammen)
Mama's laatste omhelzing - Over emoties bij dieren en wat ze ons zeggen over onszelf (Frans de Waal)
(de) Menselijke maat - De aarde over tienduizend jaar (S. Kroonenberg)
(de) Mooie voedselmachine - De charme van je darmen (Giulia Enders)
Ode aan de E-nummers - Waarom e-nummers en conserveermiddelen ons leven beter maken (R. Hertzberger)
Piep. Een kleine biologie der letteren - Een kleine biologie der letteren (Midas Dekkers)
(de) Rivier die tegen de berg opstroomt - Een reis naar de oorsprong van de aarde en de mens (William Calvin)
(de) Thigmofiel - Het verlangen naar geborgenheid (Midas Dekkers)
(de) Vergankelijkheid (Midas Dekkers)
(de) Vis in ons - Een reis door 3,6 miljard jaar geschiedenis van het lichaam (N. Shubin)
Voetsporen van shackleton - De dwaze gekte en de alledaagse gewoonheid van de antarctische cultuur (Beintem)
Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn - Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn? (Frans de Waal)
(het) Bonobo alternatief (Erik van Vliet)
Chimpanseepolitiek - Macht en seks onder mensapen (Frans de Waal)
Darwins hofvijver - Een drama in het victoriameer (Tijs Goldschmidt)
Darwins peepshow - Wat geslachtsdelen onthullen over evolutie, biodiversiteit en onszelf (Menno Schilthuizen)
(van) Dier naar mens - Over de opkomst van levernsbedreigende infectieziektes (David Quammen)
(de) Engelenmaker - Hoofdpersoon van deze omvangrijke roman is doctor Victor Koppe, een embryoloog (Stefan Brijs)
(de) Grote fantast (Theo Jansen)
Homo Deus - Een kleine geschiedenis van de toekomst (Yuval Noah Harari)
(de) Kleine verlossing of de lust van ontlasten - Of de lust van ontlasten (Midas Dekkers)
(het) Lied van de dodo - Eilandbiogeografie in een eeuw van extincties (David Quammen)
Mama's laatste omhelzing - Over emoties bij dieren en wat ze ons zeggen over onszelf (Frans de Waal)
(de) Menselijke maat - De aarde over tienduizend jaar (S. Kroonenberg)
(de) Mooie voedselmachine - De charme van je darmen (Giulia Enders)
Ode aan de E-nummers - Waarom e-nummers en conserveermiddelen ons leven beter maken (R. Hertzberger)
Piep. Een kleine biologie der letteren - Een kleine biologie der letteren (Midas Dekkers)
(de) Rivier die tegen de berg opstroomt - Een reis naar de oorsprong van de aarde en de mens (William Calvin)
(de) Thigmofiel - Het verlangen naar geborgenheid (Midas Dekkers)
(de) Vergankelijkheid (Midas Dekkers)
(de) Vis in ons - Een reis door 3,6 miljard jaar geschiedenis van het lichaam (N. Shubin)
Voetsporen van shackleton - De dwaze gekte en de alledaagse gewoonheid van de antarctische cultuur (Beintem)
Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn - Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn? (Frans de Waal)