MijnBiologie.nl
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. Bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Geboorteregeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen

Docenten - ecologie

1. Kas op de maan

Begin met de leerlingen een moestuin of een kinderboerderij in een kas op de maan. Welke planten en welke dieren zouden hier geschikt voor zijn? Welke relaties hebben ze onderling? Welke voedselketens ontstaan er? De kas kan ook als model worden gemaakt

2. Buitenonderzoekjes

Buitenonderzoekjes voor brugklas die te maken hebben met ecologie:

1. Met de Growapp gedurende het (voor)jaar de ontwikkeling bijhouden van een boom.
2. Met zoekkaarten bladeren, waterbeestjes of insecten determineren.
3. Waterkwaliteit bepalen aan de hand van waterdiertjes. "Kun je zwemmen in deze vijver?" Gebruik de app waterleven.
4. Mocht je er een competitie-element in willen stoppen, "Trash hunters" is een leuke app. Krijg je punten voor alles wat je op de foto zet en opruimt.

3. Mini ecosysteem

Bouw met de klas een mini ecosysteem (of aquaponics systeem) in bijvoorbeeld een fles.

Ervaringen van docenten:
- Ooit gedaan met 2de klas basis/ kader. Super leuk, kan ook makkelijk goedkoop, als je er voor zorgt dat je flesjes/ potjes hebt die je gratis verzamelt. Denk bijvoorbeeld aan koffiemelkflesjes of jampotjes. De action heeft soms ook hele verzamelingen met kleine potjes/ flesjes die er uitermate geschikt voor zijn.

- We hebben het vorig jaar gedaan, met een prijsvraag eraan voor het mooiste tuintje na een aantal weken. Zelf eerst een plan laten maken, er kwamen overal en nergens grote glazen potten vandaan, wij zorgden voor potgrond en wat plantjes. Leerlingen bleken erg creatief.

- Zelf ook gedaan en prima te doen. Soms willen tuincentra ook wel meewerken om (een deel) te sponsoren. Koolstof voorkomt schimmelvorming, maar is vrij duur (visafdeling van tuincentrum/ dierenwinkel). Je zou het kunnen proberen met briketten verkruimelen.

- Je kan gewoon een frisdrank fles gebruiken. Laat ze kiezen uit kraanwater/ water uit de sloot, slakjes/ garnalen/ watervlooien, waterpest/ algensuspensie/ kroos, zand/ tuinaarde/ slib uit de sloot, etc. Zo krijg je verschillende ecosystemen. Ze doen het makkelijk een aantal maanden goed.

- Beste tip: laat de pot eerst een week of twee open staan na het vullen. (In die tijd ook water sproeien voor het aanslaan van de planten). Dan pas sluiten. Als er binnen een paar dagen een grote vochtwaas op het glas ontstaat, weer even open zetten. Geen reactie? Dan dicht laten en niet meer aankomen.

- Succes hangt heel erg af van de planten. Als de pot gesloten is, is het regenwoud klimaat dus vetplanten vergaan zeer snel. Leuk voor leerlingen om uit te zoeken. Actieve kool en potgrond erin. Ik geef nooit water. Heb hem in de schaduw staan omdat de planten anders binnen no time de pot uit groeien.

- Slaapkamergeluk (Soleirolia soleirolii) werkt heel goed.

- Deste kleiner, deste moeilijker om ‘stabiel’ te krijgen/ houden!

- Ik heb leerlingen gezegd zelf op zoek te gaan naar potten. Werkte heel goed, veel leerlingen die naar kringloopwinkels zijn gegaan om te zoeken naar mooie potten. Daarna de rest van het jaar alle ecosystemen in de vensterbank van het lokaal laten staan.

- Onze pot draait al een paar maanden. Als bodem materiaal hebben we gebruikt: kiezelstenen, met in het midden een beetje actieve kool, en daarover een klein laagje potgrond. De plantjes waren vetplanten die niet al te groot worden. Beetje water en toen de pot dicht. IKEA wekpot.

- Handleiding
Link: planten in een fles
Instructies: bottle garden
​ Copyright © 2020 - MijnBiologie.nl
Neem ​​contact​ met ons op!
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. Bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Geboorteregeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen