MijnBiologie.nl
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. Bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Geboorteregeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen

Docenten - examens

1. Presenteren

Laat de leerlingen in groepjes de basisstoffen presenteren. Ze moeten minstens een aantal examenvragen integreren in hun presentatie. Ze bespreken op deze manier zelf de examenvragen na met de klas.

2. Examenvragen oefenen

Vraag docent: Ik heb een aantal examenvragen over longen, lever en nieren. Ik dacht aan een wedstrijdje voor de laatste les: in teams, met binas en geen telefoons. Wat zal ik met het boek doen? Helemaal niet gebruiken, beperkt (bijv. 3 minuten opzoektijd, stopwatch erbij) of wel, aangezien ze het nog niet 'echt geleerd' hebben en ze zo het boek nuttig gebruiken?

Antwoord docent: Ik doe een soortgelijke opdracht vaker in mijn klassen. Bij mij krijgen ze in een afsluitende les ongeveer 20 vragen (variërend van open tot uitleg tot invul) die ze in een groepje moeten beantwoorden. Werkt je groepje goed samen dan krijgen ze een knuffeltje die staat voor één minuut opzoeken in je boek. Zijn ze goed rustig dan krijgen ze een ander knuffeltje dat staat voor één minuut op internet, telefoon of laptop. De eerste die klaar is krijgt vier punten extra, de 2e drie punten etc. Ik heb knuffel zaadcel en eicel en knuffel bloedcellen, rood en wit. Bij een afsluitende les of herhalingsles werkt dit prima. Als ze nog niet geleerd hebben zou je ze bijvoorbeeld tien minuten boek kunnen geven die ze met een timer mogen inzetten. Alles wat overblijft zijn bonus punten.

3. Binas spel

Leren hoe binas werk: alle leerlingen hebben een Binas. Eén leerling leest een kaartje met een vraag voor. Weet iemand het antwoord dan mag hij/ zij op een belletje slaan en het antwoord geven. Alleen het antwoord geven op de vraag is niet goed; ze moeten ook de tabel kunnen noemen waar het antwoord te vinden is. De anderen controleren dit door het zelf op te zoeken.

4. Gezamenlijk examens trainen

De leerlingen werken in tweetallen. Eerst maken ze van grijze balk tot grijze balk alle vragen individueel. Daarbij gelden de volgende afspraken: als je het niet weet, zet je een kruisje ervoor, en zoek je het antwoord op. Als je twijfelt, zet je er een T voor en zoek je het ook op (leermoment). Tegelijkertijd schrijf je op in welk hoofdstuk je het hebt moeten opzoeken (besef waar je nog kennis mist). Zijn beide leerlingen klaar met dat stukje vragen, dan gaan ze de antwoorden bespreken. Heb jij een ander antwoord? waarom? hoe kom je eraan? Zo komen ze op een eensluidend antwoord (bewustwording hoe vragen werken). Pas daarna pakken ze het antwoordmodel. Klopt het wat je hebt geantwoord? Nee? Vraag de docent!

5. Spekkenrace

Verdeel de klas in ongeveer vijf groepjes. Ieder groepje krijgt een heel examen, enkelzijdig gekopieerd. Als er 34 vragen in het examen zitten, schrijf je 1 tm 34 op het bord met daarachter het aantal te behalen punten. Zelf zit je voorin met de antwoorden. Als een team een goed antwoord heeft, krijgen ze de punten in spekken. Half goed telt niet. Fout is punten/ spekkenaftrek. Als een vraag goed beantwoord is, wordt dat getal van het bord geveegd en kan je er geen spekken meer voor krijgen. Heel frustrerend als je het weet, maar het team voor je sleept de spekken in de wacht! Stiekem werken ze best goed dan!

6. De klas scoort slecht... Tips?

Tips docenten:
- Ik train mijn leerlingen ook altijd in het maken van meerkeuze vragen, komt toch neer op grote leesvaardigheid dus vandaar dit trucjes: start met vraag lezen met hand op mogelijke antwoorden. Eerst zelf het antwoord formuleren! Laat ze letten op woorden als "altijd/ nooit/ soms/ geen/ een"!

- Ik heb examenklassen biologie groepsapp. Daar stuur ik schooltv filmpjes (nog eens) in door, geef korte uitleg/ bijles en merk dat leerlingen elkaar daarin ook steeds meer in stimuleren en ondersteunen. Heel schattig en aandoenlijk! Als laatste krijgen ze van mij van alle hoofdstukken een samenvatting. Gratis en voor niets. Daarnaast, na de kerst worden de leerlingen vaak wakker en zenuwachtiger dat april/ mei wel heel dichtbij komt. Dus ben dan meer bezig met stress reductie en maak gretig gebruik van hun spontane honger naar kennis.

- Ik ben een facebook groep begonnen. Met de SE's postte ik dan aantekeningen en foto's met korte kennisvragen. Vorig jaar ben ik twee keer live gegaan. Heel leuk.

- Ik liep tegen hetzelfde: een goede klas en die presteerde slecht bij het CE. Sindsdien heb ik een taarten afspraak met de klas: alle cijfers boven de 8 krijgen een taart van de bakker door mij thuisgebracht, de dag na de uitslag. Misschien stom, maar het werkt! Afgelopen twee jaar heb ik elk jaar zes taarten. Het kost wat, maar mijn gemiddelde is nu veel hoger.

- Ik geef bij 8+ Tony Chocolonely repen en die kinderen gaan er keihard tegen aan. Wat dit soort beloningen allemaal niet kan doen. Helpt enorm.

- Leerlingen mogen een spiekbrief maken. Op één A4, letter type ariel minimaal 11. Dan maken ze een oud eindexamen voor een cijfer.

7. Practica

Welke practica worden er gegeven in het eindexamen jaar en welke praktische opdracht (SE cijfer)?

- Hart, vis, koeienoog snijden. Mitose stopmotion. Inspanningspracticum. Practicumtoets vruchten en zaden. Fotosynthese in bont blad. Zetmeel en glucose (met fehling) aantonen.

- Twee praktijk school examens: 1. Microscopie (huidmondjes) 2. Onderzoek doen (simpel onderzoek over inspanning waarbij ze een werkplan moeten schrijven, een tabel en grafiek moeten maken (en conclusie moeten trekken)

- Schematische tekening plantaardige en dierlijke cel en glucose/ zetmeel aantonen in voedingsmiddelen (fehling ipv teststrips). Met enkele theorievragen die ze mogen opzoeken in de vaardigheden in hun boek.

- Een praktisch PTA, waarbij leerlingen een boekje met opdrachten krijgen. Het type opdracht is gelijk, maar de ene leerlinge moet bijvoorbeeld microscopie 1 (bijv bloed) en de andere microscopie 2 (bijv huidmondjes) doen.

- Overall moeten ze de volgende onderdelen beheersen:
* Biologische tekening van preparaat: bloed of vaatbundel;
* Microscoop: preparaat huidmondjes of rode uit (scheurmethode toepassen);
* Voedingsmiddelen practicum, zowel zetmeel als glucose;
* Div. modellen, waaronder hart, torso, bloem, huid. Leerlingen moeten vier modellen herkennen, vijf onderdelen per model benoemen en van één onderdeel ook de functie aangeven;
* Biologische tekening: sperzieboon of ui;
* Adhv. modellen/ opgezette dieren een voedselketen maken;
* Afval sorteren;
* Schedels herbivoren, carnivoren en omnivoren herkennen en beschrijven waaraan ze verschillende schedels herkennen;
* Producenten, consumenten en reducenten indelen.

Leerlingen krijgen hier twee uur de tijd voor en dat is over het algemeen voldoende. We gebruiken drie verschillende boekjes (versies).

8. Spelidee met vragen

Leerlingen maken vaak veel (lees)fouten bij meerkeuzevragen. Daarvoor kun je het meerkeuze spel spelen: verdeel het lokaal in vier vakken: A, B, C en D. Ook nu wordt er in groepen gespeeld. Zet steeds de (bom)wekker (internet) op 30 seconden. Binnen 20 seconden moet één van de spelers van een groepje bij een letter staan. Sta je er niet? Geen punt. Sta je op de juiste plaat: één punt. Aan het eind van het spel verdient het team met de meeste punten een kleinigheidje. Het is wel steeds van belang om uit te leggen waarom een antwoord is wat het is. De vragen kun je plakken in een powerpoint.

9. Examenspel

Print een examen uit: één vraag per pagina of twee, maar dan de pagina halveren. Elke groep start met vraag één. Als ze deze beantwoord hebben komen ze het brengen, is hij goed dan krijgen ze vraag twee enzovoorts. Wie als eerste klaar is, is de winnaar en krijgt een prijs(je). Er zijn ook troostprijzen voor number twee, drie, vier etc. Zet bewust sterke leerlingen bij minder sterke leerlingen, die gaan elkaar dan echt helpen.

10. Een antwoordenmodel maken

Speel met antwoorden die andere leerlingen hebben gegeven. Leerlingen kunnen aan de hand van een eigen gemaakt antwoordmodel punten toekennen. Ze leren op deze manier op welke manier er nagekeken wordt en wat maakt een goed antwoord goed of een fout antwoord fout.
​ Copyright © 2020 - MijnBiologie.nl
Neem ​​contact​ met ons op!
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. Bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Geboorteregeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen