MijnBiologie.nl
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
      • - Kruisbestuiving en zelfbestuiving
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. De bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Weefselvloeistof en lymfe
      • - Antistoffen
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Geboorteregeling
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen
  • MAVO 3
    • 1. Organen en cellen >
      • - Organismen
      • - Organen, cellen, weefsels
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - Chromosomen
      • - Celdeling
    • 2. Ordening >
      • - Het ordenen van organismen
      • - Rijk bacterieën
      • - Rijk schimmels
      • - Rijk planten
      • - Rijk dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Beoordelingspracticum: De mossel
    • 3. Voortplanting >
      • - Reductiedeling
      • - Voortplantingsstelsel van een man
      • - Voortplantingsstelsel van een vrouw
      • - Hormonen en voortplanting
      • - Geboorte en ontwikkeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Geboorteregeling
      • - Seksualiteit
      • - Vragen
      • - Toets voortplanting
    • 4. Erfelijkheid >
      • - Genotype en fenotype
      • - Geslachtschromosomen
      • - Tweelingen
      • - Chromosomen en genen
      • - Genenparen
      • - (Monohybride) kruisingen
      • - Oefentoets kruisingen
      • - Stambomen
      • - Biotechnologie
      • - Oefenen >
        • - Oefentoets monohybride kruisingen
    • 6. Regeling
    • 7. Zintuiglijke waarneming
  • MAVO 4
    • 1. Stofwisseling
    • 2. Planten
    • 3. Ecologie >
      • - Invloeden uit het milieu
      • - Voedselrelaties
      • - Kringlopen
      • - Piramides
      • - Populaties
      • - Aanpassingen bij dieren
      • - Aanpassingen bij planten
      • - Oefenen ecologie
    • 4. Mens en milieu
    • 5. Voeding >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Gezonde voeding
      • - De organen voor de vertering
      • - Het gebit
      • - Het verteringsstelsel
    • 6. Gaswisseling >
      • - Gaswisseling bij dieren
      • - Ademhalingsstelsel mens
      • - De longblaasjes
      • - Ventilatie in de longen
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Examenvragen
    • 7. Transport >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - Hart- en vaatziekten
      • - De bloedvaten
      • - Weefselvloeistof en lymfe
    • 8. Opslag, uitscheiding en bescherming >
      • - Nieren en urinewegen
      • - Transplantaties en bloedtransfusies
  • Docenten
  • Inloggen

Het rijk van de bacterien

Inleiding
Uitleg
Filmpjes
Links
Inleiding
Bacteriën zijn microscopisch kleine, eencellige organismen. De buitenkant van de cellen van bacteriën hebben een celwand om stevigheid te geven. De cellen hebben geen celkern en ook geen bladgroenkorrels. Voortplanten gebeurt door middel van celdeling. ​
Foto
Uitleg
Filmpjes
- Yoghurt. Een toetje vol bacteriën
Links
Practicum:
- Yoghurt maken
- Kaas maken
Beantwoord de volgende vragen
Na het lezen van de vraag kun je op "Antwoord" klikken om het goede antwoord te bekijken.

Vraag 1: Mark zegt dat je een bacterie altijd kunt onderscheiden van andere organismen omdat bacteriƫn nooit een celkern hebben. Karin zegt dat je een bacterie altijd kunt onderscheiden van andere organismen omdat bacteriƫn nooit bladgroenkorrels hebben.

Wie heeft er gelijk?

A. Alleen Mark
B. Alleen Karin
C. Ze hebben allebei gelijk
D. Ze hebben allebei ongelijk

Antwoord:

A. Een bacterie heeft nooit een celkern, maar sommige bacteriƫn hebben wel bladgroenkorrels.

Vraag 2: Veel mensen denken als ze het woord bacterie horen aan vieze beestjes. Ze denken dat je alleen maar ziek kunt worden van bacteriƫn en dat ze niet nuttig zijn. Toch is dat absoluut niet waar. Hoe kunnen bacteriƫn een nuttige rol vervullen?

A. Ze helpen mee voedsel te verteren en maken antibiotica
B. Ze maken voedsel voor ons als bier en wijn en maken vitaminen in het lichaam
C. Ze maken antibiotica en ruimen dode resten van organismen op
D. Ze kunnen voedsel voor ons maken zoals karnemelk en vitaminen in het lichaam

Antwoord:

D. Bacteriƫn helpen ons met het maken van bepaalde voedingsmiddelen en maken in het lichaam vitaminen zoals vitamine K.

Vraag 3: Sommige wetenschappers zien virussen als een soort versimpelde bacteriƫn. Toch zijn er wel een paar grote verschillen. Welke twee bewering zijn waar over het verschil tussen bacteriƫn en virussen?

A. Bacteriƫn en virussen hebben nooit een celkern
B. Bacteriƫn en virussen hebben beide een gastheer nodig om te kunnen overleven
C. Bacteriƫn en virussen kunnen beide snel vermeerderen
D. Bacteriƫn en virussen zijn altijd ziekteverwekkers

Antwoord:

A en C. Bacteriƫn en virussen hebben nooit een celkern en kunnen onder de juiste omstandigheden erg snel vermeerderen.

Vraag 4: Mars is vanaf de zon geteld de vierde planeet van ons zonnestelsel, en draait in een baan tussen die van de Aarde en Jupiter. Voor de tijd van de ruimtevaart werd vaak gedacht dat er leven en vloeibaar water op Mars voorkwamen. Nadat in 1965 de ruimtesonde Mariner 4 langs Mars vloog werd aangenomen dat geen van beide het geval kon zijn.

De Mars Exploration Rovers zijn twee onbemande ruimtevaartuigen die in juni 2003 door NASA naar Mars zijn gestuurd en daar in januari 2004 landden. Het zijn robotwagentjes die grotendeels zelfstandig in staat zijn om zich voort te bewegen, wetenschappelijk onderzoek te verrichten, foto's te nemen en informatie naar de Aarde te zenden.

Voordat de wagentjes naar Mars werden gestuurd werden deze heel goed schoongemaakt en werden alle aardse bacteriƫn verwijderd. NASA wou de planeet Mars namelijk niet besmetten met onze bacteriƫn. Sommigen vonden dit maar onzin, want bacteriƫn kunnen nooit buiten de aarde overleven. Waarom maakte de NASA dan toch alle wagentjes zo grondig schoon?

A. Zodat de bacteriƫn niks in de wagentjes kapot konden maken
B. Omdat de sporen van de bacteriƫn wel een ruimtereis zouden kunnen overleven
C. Omdat bacteriƫn vaak wel een jaar zonder voedsel kunnen
D. NASA was bang dat het de onderzoeksresultaten zou beĆÆnvloeden

Antwoord:

B. Sommige bacteriesporen kunnen in de ruimte overleven.

Tags: rijken | ordening | bacteriën | eencellig | bacillen | deling | eigenschappen | kenmerken | indeling | cellen | micro organismen | antibiotica | penicilline
Inloggen:

Vertical Divider
Zoeken:

Vertical Divider
MijnBiologie.nl:

​ Copyright © 2019 - MijnBiologie.nl
Neem ​​contact​ met ons op!
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
      • - Kruisbestuiving en zelfbestuiving
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. De bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Weefselvloeistof en lymfe
      • - Antistoffen
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Geboorteregeling
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen
  • MAVO 3
    • 1. Organen en cellen >
      • - Organismen
      • - Organen, cellen, weefsels
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - Chromosomen
      • - Celdeling
    • 2. Ordening >
      • - Het ordenen van organismen
      • - Rijk bacterieën
      • - Rijk schimmels
      • - Rijk planten
      • - Rijk dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Beoordelingspracticum: De mossel
    • 3. Voortplanting >
      • - Reductiedeling
      • - Voortplantingsstelsel van een man
      • - Voortplantingsstelsel van een vrouw
      • - Hormonen en voortplanting
      • - Geboorte en ontwikkeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Geboorteregeling
      • - Seksualiteit
      • - Vragen
      • - Toets voortplanting
    • 4. Erfelijkheid >
      • - Genotype en fenotype
      • - Geslachtschromosomen
      • - Tweelingen
      • - Chromosomen en genen
      • - Genenparen
      • - (Monohybride) kruisingen
      • - Oefentoets kruisingen
      • - Stambomen
      • - Biotechnologie
      • - Oefenen >
        • - Oefentoets monohybride kruisingen
    • 6. Regeling
    • 7. Zintuiglijke waarneming
  • MAVO 4
    • 1. Stofwisseling
    • 2. Planten
    • 3. Ecologie >
      • - Invloeden uit het milieu
      • - Voedselrelaties
      • - Kringlopen
      • - Piramides
      • - Populaties
      • - Aanpassingen bij dieren
      • - Aanpassingen bij planten
      • - Oefenen ecologie
    • 4. Mens en milieu
    • 5. Voeding >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Gezonde voeding
      • - De organen voor de vertering
      • - Het gebit
      • - Het verteringsstelsel
    • 6. Gaswisseling >
      • - Gaswisseling bij dieren
      • - Ademhalingsstelsel mens
      • - De longblaasjes
      • - Ventilatie in de longen
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Examenvragen
    • 7. Transport >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - Hart- en vaatziekten
      • - De bloedvaten
      • - Weefselvloeistof en lymfe
    • 8. Opslag, uitscheiding en bescherming >
      • - Nieren en urinewegen
      • - Transplantaties en bloedtransfusies
  • Docenten
  • Inloggen