MijnBiologie.nl
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
      • - Kruisbestuiving en zelfbestuiving
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. De bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Weefselvloeistof en lymfe
      • - Antistoffen
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Geboorteregeling
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen
  • MAVO 3
    • 1. Organen en cellen >
      • - Organismen
      • - Organen, cellen, weefsels
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - Chromosomen
      • - Celdeling
    • 2. Ordening >
      • - Het ordenen van organismen
      • - Rijk bacterieën
      • - Rijk schimmels
      • - Rijk planten
      • - Rijk dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Beoordelingspracticum: De mossel
    • 3. Voortplanting >
      • - Reductiedeling
      • - Voortplantingsstelsel van een man
      • - Voortplantingsstelsel van een vrouw
      • - Hormonen en voortplanting
      • - Geboorte en ontwikkeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Geboorteregeling
      • - Seksualiteit
      • - Vragen
      • - Toets voortplanting
    • 4. Erfelijkheid >
      • - Genotype en fenotype
      • - Geslachtschromosomen
      • - Tweelingen
      • - Chromosomen en genen
      • - Genenparen
      • - (Monohybride) kruisingen
      • - Oefentoets kruisingen
      • - Stambomen
      • - Biotechnologie
      • - Oefenen >
        • - Oefentoets monohybride kruisingen
    • 6. Regeling
    • 7. Zintuiglijke waarneming
  • MAVO 4
    • 1. Stofwisseling
    • 2. Planten
    • 3. Ecologie >
      • - Invloeden uit het milieu
      • - Voedselrelaties
      • - Kringlopen
      • - Piramides
      • - Populaties
      • - Aanpassingen bij dieren
      • - Aanpassingen bij planten
      • - Oefenen ecologie
    • 4. Mens en milieu
    • 5. Voeding >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Gezonde voeding
      • - De organen voor de vertering
      • - Het gebit
      • - Het verteringsstelsel
    • 6. Gaswisseling >
      • - Gaswisseling bij dieren
      • - Ademhalingsstelsel mens
      • - De longblaasjes
      • - Ventilatie in de longen
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Examenvragen
    • 7. Transport >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - Hart- en vaatziekten
      • - De bloedvaten
      • - Weefselvloeistof en lymfe
    • 8. Opslag, uitscheiding en bescherming >
      • - Nieren en urinewegen
      • - Transplantaties en bloedtransfusies
  • Docenten
  • Inloggen

Het rijk van de schimmels

Inleiding
Uitleg
Filmpjes
Links
Inleiding
Schimmels komen voor als eencellige en meercellige. Een meercellige schimmel is opgebouwd uit meerdere cellen terwijl een eencellige maar uit één cel bestaat. Meercellige schimmels zijn opgebouwd uit schimmeldraden en kom je bijvoorbeeld tegen op een beschimmelde boterham. Ook paddenstoelen en champignons zijn meercellige schimmels. De meercellige schimmels worden door mensen ingezet om bijvoorbeeld Franse kaas, zoals brie, te maken maar ook champignons worden vaak gegeten. De ééncellige schimmel wordt gist genoemd, deze wordt gebruikt bij de bereiding van brood en alcohol. Schimmel kunnen echter ook voor ziektes zorgen.

Een meercellige schimmel plant zich voort door speciale cellen te maken genaamd sporen. Eén spoor kan vervolgens weer uitgroeien tot een nieuwe schimmel.
Foto
Een paddenstoel is een schimmel.
Uitleg
Filmpjes
Meer filmpjes:
- 
Champignons
- De vliegenzwam
Links
Info & animatie:
- Legpuzzel schimmels
Beantwoord de volgende vragen
Na het lezen van de vraag kun je op "Antwoord" klikken om het goede antwoord te bekijken.

Vraag 1: Schimmel zijn vaak onzichtbaar voor het blote oog. Ze bestaan uit hele dunne schimmeldraden (hyphen). Pas als deze hyphen samen een paddenstoel gaan vormen kun je de schimmel echt goed bekijken. Wat zijn paddenstoelen?

A. Een zwamvlok
B. Vliegenzwammen. Schimmels die je dus ziet in de herfst
C. Delen van schimmels die boven de grond uitkomen
D. Organen van schimmels waarin sporen worden gevormd.

Antwoord:

D. Paddenstoelen zijn delen van schimmels waarin de sporen worden gevormd.

Vraag 2: Schimmels zijn net als bacteriën reducenten. Reducenten ruimen de dode organismen uit de natuur op. Waarom worden schimmels ook wel "opruimers uit de natuur" genoemd?

A. Omdat ze ziektes veroorzaken
B. Omdat ze leven van dode resten van organismen
C. Waar veel schimmels leven is geen ruimte voor andere organismen
D. Als een schimmel op een organisme komt gaat dit organisme dood

Antwoord:

B. Reducenten leven van de dode resten van andere organismen.

Vraag 3: Op rotsblokken hoog in de bergen vind je geen planten, wel korstmossen. Ook op kale rotsblokken rond de Noord- en Zuidpool leven korstmossen. Een korstmos bestaat niet uit één, maar uit twee organismen. Het ene organisme is een alg (een eencellig plantje), de andere een schimmel. De schimmel kan niet overleven zonder deze alg. Wat heeft deze alg wat de schimmel niet heeft?

A. Een celkern
B. Een vacuole
C. Bladgroenkorrels
D. Een celwand

Antwoord:

C. Planten (algen) hebben bladgroenkorrels, schimmels niet.

Vraag 4: De meeste schimmels bestaan uit veel cellen. Toch is er ook een schimmel die maar uit één cel bestaat: gist. Als je maar uit één cel bestaat moet je je anders voortplanten dan andere soorten schimmels. Hoe plant deze eencellige schimmel zicht voort?

A. Door het maken van sporen
B. Door zijn cellen steeds in tweeën te delen
C. Door het maken van een kleine paddenstoel
D. Door het maken van schimmeldraden

Antwoord:

B. Een organisme dat uit één cel bestaat kan geen sporen, paddenstoelen of schimmeldraden maken.
Knopschimmel
Knopschimmel
d - doorsnede knop met sporen
k.s. - knop met sporen
my - mycelium

Tags: rijken | ordening | schimmel | eigenschappen | kenmerken | indeling |micro organismen | antibiotica | gisten | sporen | peniciline | paddenstoel | zwemmerseczeem
Inloggen:

Vertical Divider
Zoeken:

Vertical Divider
MijnBiologie.nl:

​ Copyright © 2019 - MijnBiologie.nl
Neem ​​contact​ met ons op!
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
      • - Kruisbestuiving en zelfbestuiving
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. De bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Weefselvloeistof en lymfe
      • - Antistoffen
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Geboorteregeling
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen
  • MAVO 3
    • 1. Organen en cellen >
      • - Organismen
      • - Organen, cellen, weefsels
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - Chromosomen
      • - Celdeling
    • 2. Ordening >
      • - Het ordenen van organismen
      • - Rijk bacterieën
      • - Rijk schimmels
      • - Rijk planten
      • - Rijk dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Beoordelingspracticum: De mossel
    • 3. Voortplanting >
      • - Reductiedeling
      • - Voortplantingsstelsel van een man
      • - Voortplantingsstelsel van een vrouw
      • - Hormonen en voortplanting
      • - Geboorte en ontwikkeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Geboorteregeling
      • - Seksualiteit
      • - Vragen
      • - Toets voortplanting
    • 4. Erfelijkheid >
      • - Genotype en fenotype
      • - Geslachtschromosomen
      • - Tweelingen
      • - Chromosomen en genen
      • - Genenparen
      • - (Monohybride) kruisingen
      • - Oefentoets kruisingen
      • - Stambomen
      • - Biotechnologie
      • - Oefenen >
        • - Oefentoets monohybride kruisingen
    • 6. Regeling
    • 7. Zintuiglijke waarneming
  • MAVO 4
    • 1. Stofwisseling
    • 2. Planten
    • 3. Ecologie >
      • - Invloeden uit het milieu
      • - Voedselrelaties
      • - Kringlopen
      • - Piramides
      • - Populaties
      • - Aanpassingen bij dieren
      • - Aanpassingen bij planten
      • - Oefenen ecologie
    • 4. Mens en milieu
    • 5. Voeding >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Gezonde voeding
      • - De organen voor de vertering
      • - Het gebit
      • - Het verteringsstelsel
    • 6. Gaswisseling >
      • - Gaswisseling bij dieren
      • - Ademhalingsstelsel mens
      • - De longblaasjes
      • - Ventilatie in de longen
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Examenvragen
    • 7. Transport >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - Hart- en vaatziekten
      • - De bloedvaten
      • - Weefselvloeistof en lymfe
    • 8. Opslag, uitscheiding en bescherming >
      • - Nieren en urinewegen
      • - Transplantaties en bloedtransfusies
  • Docenten
  • Inloggen