MijnBiologie.nl
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
      • - Kruisbestuiving en zelfbestuiving
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. De bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Weefselvloeistof en lymfe
      • - Antistoffen
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Geboorteregeling
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen
  • MAVO 3
    • 1. Organen en cellen >
      • - Organismen
      • - Organen, cellen, weefsels
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - Chromosomen
      • - Celdeling
    • 2. Ordening >
      • - Het ordenen van organismen
      • - Rijk bacterieën
      • - Rijk schimmels
      • - Rijk planten
      • - Rijk dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Beoordelingspracticum: De mossel
    • 3. Voortplanting >
      • - Reductiedeling
      • - Voortplantingsstelsel van een man
      • - Voortplantingsstelsel van een vrouw
      • - Hormonen en voortplanting
      • - Geboorte en ontwikkeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Geboorteregeling
      • - Seksualiteit
      • - Vragen
      • - Toets voortplanting
    • 4. Erfelijkheid >
      • - Genotype en fenotype
      • - Geslachtschromosomen
      • - Tweelingen
      • - Chromosomen en genen
      • - Genenparen
      • - (Monohybride) kruisingen
      • - Oefentoets kruisingen
      • - Stambomen
      • - Biotechnologie
      • - Oefenen >
        • - Oefentoets monohybride kruisingen
    • 6. Regeling
    • 7. Zintuiglijke waarneming
  • MAVO 4
    • 1. Stofwisseling
    • 2. Planten
    • 3. Ecologie >
      • - Invloeden uit het milieu
      • - Voedselrelaties
      • - Kringlopen
      • - Piramides
      • - Populaties
      • - Aanpassingen bij dieren
      • - Aanpassingen bij planten
      • - Oefenen ecologie
    • 4. Mens en milieu
    • 5. Voeding >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Gezonde voeding
      • - De organen voor de vertering
      • - Het gebit
      • - Het verteringsstelsel
    • 6. Gaswisseling >
      • - Gaswisseling bij dieren
      • - Ademhalingsstelsel mens
      • - De longblaasjes
      • - Ventilatie in de longen
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Examenvragen
    • 7. Transport >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - Hart- en vaatziekten
      • - De bloedvaten
      • - Weefselvloeistof en lymfe
    • 8. Opslag, uitscheiding en bescherming >
      • - Nieren en urinewegen
      • - Transplantaties en bloedtransfusies
  • Docenten
  • Inloggen

docenten - gedrag

1. Dier observeren

Laat de leerlingen hun huisdier observeren. Of een dier van de kinderboerderij. Hier kunnen de leerlingen een verslag van maken. Let op: als de leerlingen hun eigen huisdier observeren is dit vaak niet objectief.

2. Het geheime leven van 4-jarigen

Aflevering: Het geheime leven van 4-jarigen. In deze aflevering zien we hoe moeilijk het is om een geheim te bewaren, hoe kleuters al goed hun charmes weten te gebruiken en hoe uitdagend samenwerking is.

3. Protocol en ethogram Minions

Laat de leerlingen een protocol en ethogram maken van de Minions. Despicable me mini-movie banana.

4. Drugshond of hulphond

Regel en demo met een drugshond of een gastles met een hulphond.

5. Protocol en ethogram docenten

Laat de leerlingen een protocol en ethogram maken van docenten.

6. Ethogram brugklasser

Stuur de leerlingen de kantine in om een ethogram te maken van een brugklasser tijdens de pauze. De meesten hebben totaal niet door dat ze worden geobserveerd omdat ze alleen maar op hun telefoon kijken.

7. Vogels kijken

Leuk en simpel: Hang een vetbol in een boom, kijk of er een volgorde tussen het fourageren van soorten vogels zit. Wie mag eerst, de koolmees of de pimpelmees?

8. Frans de Waal

Ted Talk van Frans de Waal. Vanaf de achtste min, maar je kan ook het hele stuk kijken, eventueel met ondertiteling. Dit gaat over het empathisch vermogen en moraal besef van chimpansees en kapucijnaapjes.

9. Operant conditioneren

Docent: Ik heb vorige week 4H operant geconditioneerd. Ik liep zwijgend de klas rond met een zak snoepjes en door selectief te belonen haalde bijna iedereen uiteindelijk zijn/ haar hand door het haar.

10. Adequate prikkel

Docent: Gedrag begint altijd met een adequate prikkel. Er zijn prikkels die adequaat zijn voor het gehoor van de leerling, maar niet voor de docent. Probeer eens een een geluidje van 16000 Hz met een aardige hoeveelheid decibellen en je hebt direct de aandacht. En de opluchting als je het geluid uitzet en zelf begint met praten. Musquitos zijn apparaatjes waarmee jongeren worden weggehouden van hangplekken. Hun gedrag wordt beïnvloed door het geluid. En dat terwijl in disco’s het geluid ook hard staat. Adequate prikkel, verwerking in hersenen, motivatie, gedrag. De tonen zijn te maken met een online tone generator.

11. Welk leerproces?

Welk leerproces is dit? Immitatie.
Inloggen:

Vertical Divider
Zoeken:

Vertical Divider
MijnBiologie.nl:

​ Copyright © 2019 - MijnBiologie.nl
Neem ​​contact​ met ons op!
  • Home
  • Brugklas
    • 1. Wat is biologie? >
      • - Levend - dood - levenloos
      • - Tekeningen maken
      • - Vergroten
      • - Tabellen en grafieken
      • - Groei bij de mens
      • - Ontwikkeling bij kikkers
      • - Biologie in beroepen
      • - Ontwikkeling bij de mens
      • - Metamorfose bij vlinders
      • - Onderzoek doen
    • 2. Planten >
      • - De levenscyclus van een plant
      • - Wortels
      • - Stengels
      • - Bladeren
      • - De interactieve flora
      • - Eetbare wortels, stengels en bladeren
      • - Jaarringen
      • - Fotosynthese
      • - Woordenlijst
    • 3. Organen en cellen >
      • - De torso
      • - De microscoop
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - De ligging van organen
      • - Woordenlijst
    • 4. Ordening >
      • - Ordenen van organismen
      • - Rijk van de bacteriën
      • - Rijk van de schimmels
      • - Rijk van de planten
      • - Rijk van de dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Practicum mossel
      • - Een werkstuk maken
      • - Oefenen
    • 5. Stevigheid en beweging >
      • - Het skelet van de mens
      • - Skelet van zoogdieren
      • - Kraakbeen en been
      • - Beenverbindingen
      • - Spieren
      • - Houding en beweging
      • - Blessures
      • - De schedel
      • - Skelet van dieren
      • - Oefenen
    • 6. Bloemen, vruchten, zaden >
      • - Bloemen
      • - Bestuiving
      • - Bevruchting
      • - Vruchten en zaden
      • - Verspreiding van vruchten en zaden
      • - Kruisbestuiving en zelfbestuiving
  • Tweede klas
    • 1. Verbranding en ademhaling >
      • - Wat is verbranding?
      • - Ingeademde en uitgeademde lucht
      • - Verbranding in je lichaam
      • - Het ademhalingsstelsel
      • - De longblaasjes
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Roken
      • - Koudbloedig en warmbloedige dieren
      • - Inademen en uitademen
      • - Oefenen
    • 2. Voeding en vertering >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Het aantonen van zetmeel
      • - Gezonde voeding
      • - Hoeveel is gezond?
      • - Nadenken over eten
      • - Het verteringsstelsel
      • - Het gebit
      • - De organen voor de vertering
      • - Oefenen voeding
    • 3. De bloedsomloop >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - De bloedvaten
      • - Hart- en vaatziekten
      • - Uitscheiding
      • - Weefselvloeistof en lymfe
      • - Antistoffen
      • - Oefenen
    • 4. Voortplanting >
      • - Je verandert
      • - Voortplantingsstelsel man
      • - Voortplantingsstelsel vrouw
      • - Menstruatie
      • - Seksualiteit
      • - Geboorteregeling
      • - Zwangerschap en geboorte
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Oefenen
    • 5. Waarneming en regeling >
      • - Het oog
      • - Het oor
      • - De huid
      • - Hersenen
  • MAVO 3
    • 1. Organen en cellen >
      • - Organismen
      • - Organen, cellen, weefsels
      • - Werken met de microscoop
      • - Cellen
      • - Chromosomen
      • - Celdeling
    • 2. Ordening >
      • - Het ordenen van organismen
      • - Rijk bacterieën
      • - Rijk schimmels
      • - Rijk planten
      • - Rijk dieren
      • - Eencellige dieren
      • - Geleedpotigen
      • - Gewervelden
      • - Indelen van organismen
      • - Beoordelingspracticum: De mossel
    • 3. Voortplanting >
      • - Reductiedeling
      • - Voortplantingsstelsel van een man
      • - Voortplantingsstelsel van een vrouw
      • - Hormonen en voortplanting
      • - Geboorte en ontwikkeling
      • - Seksueel overdraagbare aandoeningen
      • - Geboorteregeling
      • - Seksualiteit
      • - Vragen
      • - Toets voortplanting
    • 4. Erfelijkheid >
      • - Genotype en fenotype
      • - Geslachtschromosomen
      • - Tweelingen
      • - Chromosomen en genen
      • - Genenparen
      • - (Monohybride) kruisingen
      • - Oefentoets kruisingen
      • - Stambomen
      • - Biotechnologie
      • - Oefenen >
        • - Oefentoets monohybride kruisingen
    • 6. Regeling
    • 7. Zintuiglijke waarneming
  • MAVO 4
    • 1. Stofwisseling
    • 2. Planten
    • 3. Ecologie >
      • - Invloeden uit het milieu
      • - Voedselrelaties
      • - Kringlopen
      • - Piramides
      • - Populaties
      • - Aanpassingen bij dieren
      • - Aanpassingen bij planten
      • - Oefenen ecologie
    • 4. Mens en milieu
    • 5. Voeding >
      • - Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
      • - Gezonde voeding
      • - De organen voor de vertering
      • - Het gebit
      • - Het verteringsstelsel
    • 6. Gaswisseling >
      • - Gaswisseling bij dieren
      • - Ademhalingsstelsel mens
      • - De longblaasjes
      • - Ventilatie in de longen
      • - Gezonde longen en luchtwegen
      • - Examenvragen
    • 7. Transport >
      • - Bloed
      • - De bloedsomloop
      • - Het hart
      • - Hart- en vaatziekten
      • - De bloedvaten
      • - Weefselvloeistof en lymfe
    • 8. Opslag, uitscheiding en bescherming >
      • - Nieren en urinewegen
      • - Transplantaties en bloedtransfusies
  • Docenten
  • Inloggen