docenten - gedrag
1. Dier observeren
Laat de leerlingen hun huisdier observeren. Of een dier van de kinderboerderij. Hier kunnen de leerlingen een verslag van maken. Let op: als de leerlingen hun eigen huisdier observeren is dit vaak niet objectief.
2. Het geheime leven van 4-jarigen
Aflevering:Â Het geheime leven van 4-jarigen. In deze aflevering zien we hoe moeilijk het is om een geheim te bewaren, hoe kleuters al goed hun charmes weten te gebruiken en hoe uitdagend samenwerking is.
3. Protocol en ethogram Minions
Laat de leerlingen een protocol en ethogram maken van de Minions. Despicable me mini-movie banana.
4. Drugshond of hulphond
Regel en demo met een drugshond of een gastles met een hulphond.
5. Protocol en ethogram docenten
Laat de leerlingen een protocol en ethogram maken van docenten.
6. Ethogram brugklasser
Stuur de leerlingen de kantine in om een ethogram te maken van een brugklasser tijdens de pauze. De meesten hebben totaal niet door dat ze worden geobserveerd omdat ze alleen maar op hun telefoon kijken.
7. Vogels kijken
Leuk en simpel: Hang een vetbol in een boom, kijk of er een volgorde tussen het fourageren van soorten vogels zit. Wie mag eerst, de koolmees of de pimpelmees?
8. Frans de Waal
Ted Talk van Frans de Waal. Vanaf de achtste min, maar je kan ook het hele stuk kijken, eventueel met ondertiteling. Dit gaat over het empathisch vermogen en moraal besef van chimpansees en kapucijnaapjes.
9. Operant conditioneren
Docent:
Ik heb vorige week 4H operant geconditioneerd. Ik liep zwijgend de klas rond met een zak snoepjes en door selectief te belonen haalde bijna iedereen uiteindelijk zijn/ haar hand door het haar.
10. Adequate prikkel
Docent:
Gedrag begint altijd met een adequate prikkel. Er zijn prikkels die adequaat zijn voor het gehoor van de leerling, maar niet voor de docent. Probeer eens een een geluidje van 16000 Hz met een aardige hoeveelheid decibellen en je hebt direct de aandacht. En de opluchting als je het geluid uitzet en zelf begint met praten. Musquitos zijn apparaatjes waarmee jongeren worden weggehouden van hangplekken. Hun gedrag wordt beïnvloed door het geluid. En dat terwijl in disco’s het geluid ook hard staat. Adequate prikkel, verwerking in hersenen, motivatie, gedrag. De tonen zijn te maken met een online tone generator.
11. Welk leerproces?
Welk leerproces is dit? Immitatie.